"Tietokonepäätteellä ei saa viettää enempää kuin 2-3 tuntia päivässä." toteaa kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka omassa kolumnissan Diginatiiveja ja digisiirtolaisia. Tämä ajatus hävi minulta kun ymmärsin tämän kurssin aikana että nykyään mediaa on kaikkialla ja ilman mediaa emme voi enään toimia tässä sosiaalisessa yhteiskunnassa. Media puhuttaa meitä monella tapaa mutta se kuinka negatiivinen kuva itselläkin oli näistä median vaaroista mistä Kirsti Lonkakin puhuu ovat loppuen lopuksi paljon pienmpiä kuin median hyödyt. Jos opetamme lapsemme taitaviksi median käyttäjiksi ja kriittisiksi ajattelijoiksi. Näenkin että media tuo lapsille ja nuorille sekä vanhemmille paljon positiivisia asioita. Enään ei kysytä montako tuntia olet netissä päivän aika? kosa nykyään ollaan netissä aina, eikä se haitaa.

 

 

 

Erilaiset mediatekstit ja blogi kirjoitukset joita luen lähes päivittäin niin tämän kurssin myötä kiinnitin erityisesti huomiota mediateksteihin, jotka käsittelivät nuoria digitatiiveja ja sitä miten opettajat suhtautuivat näihin uuden sukupolven media osaajiin. Toisaalta opettajat pelkäävät sosiaalisen median vaikutusta nuoriin, mutta taas jotkut opettajnat ovat osanneet hyödyntää tätä nuorten taitoa käyttää mediaa ja sen välineitä esimerkiksi eräs matematiikan opettaja keksi että nuoret voivat tehdä tietokoneella erilaisia kaavioita ja laskuja kuin  että ne tehtäisin käsin ruutuvihkoon.

image001.gif

 

Yhteydenpito on tärkeää ja esimerkiksi KASDIGIT kurssilla on tuntunut siltä, että hei hienoa me saadaan näin hieno mediateksti aikaseksi vaikka emme ole koskaan edes nähteet toisiamme. Meillä on ryhmässä hieno voima jossa kaikki ovat mukana ja tuntui että jokainen sai tuoda omia ajatuksiaan esille.

Tämä kurssi antoi myös paljon pohjaa jatkossakin. Aijon hyödyntää mediaa esimerkiksi  liko 3 kanssa  olemme perustaneet oman facebook ryhmän jossa voidaan kysellä kaikkea opintoihin liityviä asioita ja ongelmia näin tieto jaetaan kaikille ja jokainen on ryhmän jäsenenä. Myös sairastapauksissa tai muun esteen takio jos ei kouluun  luennolle  tai harjoitustunnille voidaan tämän ryhmän kautta välittää tieto myös poissaolijalle.

images?q=tbn:ANd9GcSqHYp_FNpW1KPLQxg4dBy

Lähteet

http://psykologinenpaaoma.fi/2013/09/03/diginatiiveja-ja-digisiirtoilaisia/

Opettaja lehti 38/2014