Lapsuuden ensimmäiset muistot varsinaisesta mediasta on varmastikin radio, jonka sain omaan huoneeseeni. Sain etsiä ja viritellä taajuuksia, joilta kuului muiikkia. Myöhemmin sain myös kuunnella punaisia satukasetteja. Minulla taisi olla kaikki Disneyn klassikko sadut, joita kuuntelin moneen kertaan. Niihin myös kuului kirja, jonka sivua käännettiin aina kun kuuului se hauska ääni. Vähän isompana sain myös television omaan huoneeseeni se oli pikkuinen telkkari enkä nykyisin voisi kuvitellakaan katsovani niin pienestä telkkarista jotain ohjelmaa hyvä, että näin lukea tekstitykset. Ehkä kovin muutos on ollut minun lapsuudessani kännykämarkkinoilla. Muistan kuinka sain seiskaluokalla ensimmäisen puhelimeni Nokian, joku 3210 se varmaan oli ja sillä vaan pelattiin matopeliä ja soitettiin koulun jälkeen äidille, että ehdinkö bussiin vai jäinkö koululle odottamaan, että äiti tulee hakemaan. Nykyisin teen kännykällä oikestaan kaikkea muuta paljon enemmän kuin soitan tai pelaan.  Känykkä on enemmän tietokone, josta useita kertoja päivässä tulee tarkastettua sähköpostit, facebook ja WhatsApp keskustelut.

tumblr_mbk377WN9E1rq2gk6o1_500.jpg

Omassa lapsuudessa ehkä näitä tietokoneita ja muita ei käytetty niinkään opetus tarkoitukseen enemmän ne olivat vaan opettelua koko meidän perheelle. Mutta nykyisin olen oppinut serkkuni lasten avulla pelaamaan Nintendoa ja Wiitä ja muita pelejä. Ja olenkin huomannut että niitä voisi käyttä myös lasten opetukseen.Toisinaan taas tulee törmättyä siihen miten helppoa on anonyyminä kirjoitella ja jopa kiusata muita netissä. Tämä on ehkä sitten se median toinen puoli. Tähän netissä kiusaamiseen olen itsekin törmännyt ja esimerkiksi koulukiusaaminen, kun se muuttuu nettiin opettajat vapautuvat siitä ettei heidän tarvitse enään puuttua kiusaamiseen, koska se tapahtuu netissä eikä suoraan koulussa.

images?q=tbn:ANd9GcRf7Zh01Bm12o7duADYXWu

Näen median positiivisena asiana ja itse varhaiskasvatuksen opiskelijana toivonkin, että pystyisin käytämään mediaa työvälineenä päiväkodissa. Päiväkodissa olemme jo käytäneet tietokonetta lasten kanssa oppimistarkoituksessa esimerkiksi opeteltu kirjoitamaan oma nimi ja ikä. Mutta sitä voitaisiin vielä laajentaa ja antaa myös lapsille mahdolisuus käyttä mediaa niin, että kasvattaja tukisi ja antaisi apua tarpeen tullen. Näin lapset oppisivat kriittisiksi ajattelijoiksi median maailmassa.